HTML title tag definerer navnet på web siden og skal brukes til å beskrive innholdet på nettsiden på en presis måte.
Title Tag optimalisering: Hvorfor er det viktig?
Title tag optimalisering er viktig for innholdet i title tagen brukes av:
- Nettleserne: Vises i fanen.
- Søkemotorene: Vises som klikkbare overskrifter i søkeresultatet.
- Robotene til søkemotorene: Søkemotor robotene analyserer title tagen og er viktig for at robotene skal forstå hva nettsiden omhandler.
- Innlegg i sosiale medier: Blir valgt som standard overskrift i innlegg.
- Brukerne:
- Brukes av brukerene for å bestemme om siden inneholder den informasjonen de er ute etter.
- Brukes av brukerene for å finne fanen hvis de har mange faner oppe i sin nettleser.
- Brukes for å finne nettsiden i bokmerkete sider.
- Brukes for å bestemme om en nettside som er lagt inn i et innlegg i sosiale medier er verdt å besøke.
Hvordan optimalisere title tag:
- Få inn søkeord i begynnelsen av title tagen: Søkemotorene tillegger større vekt til ordet som kommer først enn ordet som kommer som nummer to etc.
- Meningsfylte og selgene title tags: Mange firmaer har title tags med kun firmanavn eller et enketl søkeord. En god title tag skal være selgene. For en nettside som selger laks er title tagen «Vill Laks fra norske elver» langt mer selgene en foreksempel kun ordet «Laks» eller firmanavnet «Lakseleverandøren AS». Title tagen skal fungere som din salgspitch!
- Bruk adjektiv og adverb: De som bruker søkemotorene inkluderer ofte adverb og adjektiv som «best», “tilbud”, “kjøp”, “billig” and “omtale”.
- Bruk tall: Mange har suksess med å bruke tall i title tagen for å tiltrekke seg oppmerksomhet i søkeresultatet. Det er selvfølgelig ikke vanlig å søke etter “50 best button designs for inspiration”, men denne tittelen vil sannynligvis bli foretrukket fremfor tittelen “best button design inspiration”. Bruk av numre i title tagen gir brukerne større forståelse av hva som eventuelt venter dem hvis de klikker på linken.
Det andre og tredje søkeresultatet vil sannsynligvis være foretrukker for brukerne pågrunn av strategisk bruk av nummer og tekst.
- Spearer søkeordene med tegnet (-) eller (|): Bruk av disse tegnene har fordelen at de gjør det mulig for deg å rangere på ulike kombinasjoner av søkeord. Foreksempel vil en web designer for søkeordet “web-design” bli forbundet med både søkeordene for “web design” og “webdesign”. Dette er nyttig da man ikke begrenser synligheten iforhold til at bruekren må skrive inn søkeordet helt identisk.
- Hver side på din nettside bør ha en unik title tag: Ved å plssere ulike søkeprd i title tag´en for hver enkelt side tilpasset innholdet på siden vil gjøre de enkelte sidene enklere å indeksere for søkemotorene. Det blir også enklere for brukerne å vite hvilken side han skal klikke på hvis flere sider til din nettside vises i ett søkeresultat.
I skjermbildet over er det 3 sider til samme nettside som vises i søkeresulatet. Det er ikke lett for brukeren å vite hviken han skal trykke på.
- Beste praksis for title tag for forsiden: Det første ordet i title tagen til forsiden til din nettside bør være nettstedet navn for deretter å inneholde en beskrivelse av hva du tilbyr. Hvis du starter med velkommen eller hei, så vil nettsiden bli indeksert under v eller h hvus brukeren bokmerker siden din, mens brukeren vil lete din nettside i bokmerkene under den første bokstaven til din navnet til din bedrift.
Sjokkerende 822 million nettsteder inneholder ordene ”Welcome to the website of” i title tag´en til forsiden. Det blir ikke lett for brukerene å skille disse nettsidene ut i verken søkeresulatet eller i bokmerkene.
- Beste praksis for title tag for undersider: Start tittelen med søkeord eller den viktigste informasjonen for innholdet til nettsiden. Deretter kan du legge til firmaets navn tilslutt. Årsaken er at hvis en bruker går inn på undersidene via forsiden så vet han allerede hvilken side han er på, og hvis han går inn på en underside via et søkeresultat så er de mest opptatt av innholdet til undersiden.
Title Tag optimalisering: Hva du må unngå
- Ikke bruk mer enn 69 tegn. Årsaken er at Google, Bing and Ask kun viser de første 69 tegnene av title tag´en, mens Yahoo! viser 72. Du står selvfølgelig fritt til å bruke færre tegn. Det er en avveining mellom at lengre tekster kan inneholde flere søkeord, mens korte tekster er lettere å oppfatte for brukerene. Hvis tittelen inneholder få tegn så blir søkeordene i tittelen mer relevant for søkemotorene.
Legg merke til hvordan ordet «wales» blir erstattet med … hos Google , pågrunn av for mange tegn. Siden Yahoo tillater flere tegn, vises ordet hos dem. I dette tilfellet kunne man bare slette setningen “Welcome to the website of” fra title tag´en.
- Unngå for mange søkeord: Dette kalles «keyword stuffing» og du kan bli straffet av Google hvis du plasserer for mange søkeord i title tag´en. En title tag som kun inneholder mange søkeord uten å gi mening, vil i tillegg fremstå som amatør messig i søkeresultatet.
- Ikke bruk komme: Siden komma tegn er forbundet med «keyword stuffing» risikerer man straff fra Google hvis man bruker mange komma tegn.
- Ikke bruk spesial tegn: Søkemotorene ignorerer ofte spesial tegn.
- Ikke bruk synonymer: Fokuser på de mest brukte søkeordene istedenfor å prøve og dekke opp for alle mulige variasjoner med synonymer.
Konklusjon
Det viktigste du må huske med en title tag er at den skal fungere som en salgspitch. Formålet er å få brukerne til å trykke på ditt nettsted i søkeresultatet. Men husk dette: Når brukeren klikker seg inn på din nettside vil han forlate din nettside de første 10-20 sekundene hvis han ikke ser et godt innhold. Uttrykket «Content is king» vil bli mer og mer gjeldene desto smartere algoritmene blir slik at de kan analysere innhold på nettsider bedre. Skriv godt innhold, og basert på hva du skrver så skal du optimalisere title tag´ene i henhold til tipsene over.