Velg en side

Responsive-WordPress-theme

Mer enn 50% av internett trafikken gikk igjennom mobile enheter i 2014. Statistikken varierer selvfølgelig mellom de ulike rapportene, men trenden er likevel entydig. En større andel bruker mobilen til å «surfe» med.

Responsiv webdesign er en metode som blir brukt for at nettsider skal tilpasse seg forskjellige type enheter for å bedre brukeropplevelsen. I praksis vil det si at nettsiden forandrer seg slik at man slipper å scrolle horisontalt og menyer blir tilpasset for å gjøre det enklest mulig å navigere på på mindre enheter. Det vil si at layout´en til en nettside vil være forskjellig mellom en desktop, nettleserbrett og en mobiltelefon. En responsiv nettside har egenskapen til å reagere umiddelbart i forhold til størrelsen på skjermen for å gi brukeren den beste opplevelsen.

Viktigheten av å ha mobil tilpassede nettsider bekreftes av Google, som oppgir at 67% av internett brukerne av mobil er har større sjanse for å kjøpe av en mobil vennlig nettside og 61% sier at de sannsynligvis forlater en ikke mobil tilpasset nettside umiddelbart og ser etter alternativer.

En nylig studie av International Telecommunications Union (ITU) sier at i løpet av 2014 vil verden ha flere mobil telefon abonnementer enn det er mennesker med den veksten man har idag. ITU forventer at antallet mobil abonnementer vil øke fra 6 billioner til 7,3 billionser i 2014, sammenlignet med en verdensbefolkning på 7 billionser. Derfor mener vi at man trygt kan slå fast at behovet for responsive nettsider ikke kommer til å forsvinne med det første og at de fleste bedrifter bør gjøre sine nettsider mobil vennlige.