Du trenger ikke å betale dyrt lenger for å ha oversikt over hva som blir skrevet om ditt firma i sosiale medier, siden det nå finnes gode løsninger som til og med er gratis.
Sosiale medier har vokst til å bli ett så kraftig formidlingsverktøy at det kan få svært negative konsekvenser når uheldige episoder oppstår med kunder. Misfornøyde kunder er langt flinkere til å spre sin mening enn fornøyde kunder. Vi har alle sett flere tilfeller hvor en misfornøyd kunde skriver et negativt innlegg som engasjerer så voldsomt at det deles med flere tusen og negative kommentarer kommer. Med de sosiale mediene er omfanget og rekkevidden av negativ publisitet blitt tilnærmet ubegrenset.
Overvåkning av sosiale medier handler om å ta dette på alvor. Målet er å unngå de store krisene og fange opp misnøyde i startfasen for å rydde opp i dette før det eskalerer til noe større.
Men denne type overvåkning er ikke begrenset til å gjelde kun negative publisitet, men kan også brukes til å fange opp tilbakemeldinger på nye produkter / tjenester ett firma har lansert eller hva konkurrenter foretar seg.
Det finnes flere ulike programmer, både gratis og betalte, som gir deg mulighet til å overvåke innlegg og kommentarer på sosiale plattformer som Facebook, Twitter, LinkedIn og Google+. Vi anbefaler gratis siden http://www.social-searcher.com/ , som gir ett svært god øyeblikksbilde av hva som eventuelt blir skrevet om din bedrift eller andres på Facebook, Twitter og Google+. Du har også muligheten til å sette opp e-postoppdateringer på denne siden. Sammen med Google Alerts, som gir e-postoppdateringer med de nyeste relevante Google-resultatene i henhold til søkeordene du har spesifisert, gir det deg en god dekning over hva som blir skrevet om din bedrift på nett.