Er du blant de som fortsatt bruker masse penger på (dyre) annonser i lokalavisen eller på katalog tjenester for å få ny kunder?
De siste årene har det vært et skifte i hvordan vi søker. Tidligere brukte majoriteten anbefalinger fra venner, katalog tjenester og lokalaviser for å søke etter lokale tilbud eller virksomheter – idag bruker 9 av 10 Google når de søker etter noe.
Heldigvis er det enkelt å tilpasse seg dette. Følger du disse 5 enkle trinnene, så har du et godt utgangspunkt.
1. En god presentasjon av virksomheten på hjemmesiden
For det første så trenger man en nettside som presenterer virksomheten sin og de tjenestene man tilbyr. Nettsiden er det som idag ofte skaper førsteinntrykket til nye potensielle kunder av din virksomhet. Hjemmesiden sin oppgave er å være informativ uten å forvirre. Det handler om å ha et konkret budskap og ikke gi kunden for mange valg. Dette er en av de typiske feilene vi ser mange bedrifter gjør – de ønsker å informere om alt de gjør – i frykt for å gå glipp av akkurat den ene kunde som er ute etter akkurat den ene spesielle tingen. Konsekvensen er at man får en side som gir brukeren for mange valg. Undersøkelser viser at har man færre valg, så vil flere ende opp med å kjøpe. Tenk derfor på hva som er kjernen og hovedmålgruppen i din forretningsmodell når du velger hva du skal presentere på din hjemmeside.
2. Skape trygghet og tillit
Den neste oppgaven til nettsiden er å skape trygghet. Ett av de mest effektive virkemidlene for å skape trygghet på nett er å bruke 3. parts referanser, som verifiseringer, godkjenningsmerker, tilknytning til medlemsorganisasjoner, referanser fra fornøyde kunder o.l. Andre virkemidler for å skape trygghet er å gi gode råd og veiledninger på sin nettside, slik at brukeren oppfatter deg som en aktør som er genuint interessert i å hjelpe.
3. Få kunden til å ta kontakt
Den mest kritiske oppgaven til nettsiden er å sørge for at den besøkende faktisk tar kontakt. Bruk av Call-to-action knapper, handlingsoppfordrende tekst og chat moduler er effektive virkemidler for å få kunden til å ta det siste steget – sik at du får opprettet kontakt med kunden. Uten kontakt – ingen mulighet for salg!
4. Bli funnet når noen søker etter akkurat det du tilbyr
Det hjelper ikke å ha den beste nettsiden i bransjen, om ikke potensielle kunder finner frem til den. Synlighet på Google og andre digitale flater hvor de potensielle kundene befinner seg er kritisk for å generere trafikk inn til nettsiden. Mange bedrifter kan oppnå langt høyere trafikk tall og flere kunder hvis de endrer markedsføringen vekk fra (dyre) annonser i lokalaviser eller på katalog tjenester og heller bruker de på digitale flater hvor kundene idag befinner seg.
5. Få mest igjen for hver annonsekrone man bruker
Det siste punktet man må sørge for å jobbe for å få mest igjen for hver annonsekrone. For å unngå å betale overpris per klikk hos Google så handler det om å optimalisere parametre som CTR, Kvalitetsscore og Adrank. Vi er sertifisert av Google og vår bedriftsavtale hjelper deg med disse punktene.